Przejdź do treści

Promocja. Kilka słów o tym, co najważniejsze

Promujemy, upowszechniamy, popularyzujemy, propagujemy. I ciągle zadajemy sobie pytanie: co robić, aby przyciągnąć odbiorców. Co poprawić, co zmienić, a może wprowadzić nowe kanały. Aby znaleźć dobry sposób na promocję, warto odpowiedzieć sobie na pytania: Co? Dla kogo? Jak? Ile?

Co?

Na początku trzeba określić jaki jest cel promocji, czyli jaką usługę czy informację promujemy. Co chcemy przekazać, na czym nam zależy? Czy promujemy markę i ofertę czy chcemy zwiększyć wskaźniki, czy zaproponować nową usługę. 

Dla kogo? 

Kolejny krok to określenie kto jest odbiorcą działań promocyjnych. Należy dobrze określić grupę docelową, ustalić kto jest potencjalnym użytkownikiem. Ważna jest tutaj diagnoza: jakie użytkownik ma potrzeby, czego szuka, czego potrzebuje. Warto wziąć pod uwagę elementy, takie jak: wiek, płeć, status społeczno-ekonomiczny, zainteresowania, styl życia. 

Jak? 

Kiedy ustalimy, kto jest potencjalnym użytkownikiem, trzeba zastanowić się jakie formy promocji zastosujemy. Do różnych grup docelowych można dobrać inne media i sposób komunikacji. Kanały komunikacji powinny być dostosowane do odbiorców.  Warto stosować różne kanały i formy promocji, które się nawzajem uzupełniają. Mamy do wyboru wiele kanałów jak: strona www, Facebook, YouTube, Instagram, Tik-Tok, blogi, grupy, newsletter, branżowe portale, prasa, kontakt bezpośredni. Tekst, grafika czy film powinny być spójną całością. Oczywiście, nie trzeba stosować wszystkich form naraz i nie skupiać się też na jednej. Najlepiej dopasować formę do użytkowników.

Dobra promocja to jasne i zrozumiałe teksty. Przede wszystkim poprawność językowa, stylistyczna i gramatyczna, rzeczowe informacje, które odpowiadają na pytanie: kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego. Co jest najważniejsze w przekazie? Aby był spójny, klarowny i precyzyjny. Ważna jest też kreatywność, czyli ciekawa forma przedstawienia komunikatu. 

W Internecie znajdziemy wiele darmowych narzędzi i aplikacji do tworzenia treści. Canva sprawdzi się przy tworzeniu plakatów, w aplikacji Quik czy Animoto stworzymy film, a z Pixabay pozyskamy darmowe zdjęcia. Z kolei błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne wykryje Language Tool, a Jasnopis podpowie czy tekst jest zrozumiały dla odbiorcy. 

Ile?

Pojawia się także pytanie: Ile? Czyli ile kosztują działania promocyjne. Jaki mamy budżet przeznaczony na promocję, czy możemy pozyskać dodatkowe środki, a może wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi i aplikacji, aby coś stworzyć. Wtedy ważne jest także zaangażowanie pracownika i poświęcony czas np. na naukę danego narzędzia. 

Promujemy, aby zbudować rozpoznawalną markę i zgromadzić wokół instytucji stałych użytkowników. Informujemy o usługach, produktach, marce, zachęcamy do skorzystania z oferty, odpowiadamy na potrzeby użytkowników. Promocja to jasna i precyzyjna wizja, którą chcemy przekazać. Ważne, aby mieć coś ciekawego do powiedzenia.

Anna Wysocka

Jeżeli potrzebujecie wsparcia eksperta z zakresu promocji, zerknijcie do naszej oferty – na pewno znajdziecie coś dla siebie i swojego zespołu.